Hjul - forstå begreberne
Langt de fleste hjul er lavet af polyurethan, alle hjul til inliners har en standard tykkelse på 24 mm, dvs. hjulets tykkelse vil altid passe, når du skal udskifte hjul.
Det der kendetegner hjul er diameter, durometer, rebound, vejgreb, profil og levetid, kernen og vægt. En detaljeret gennemgang af disse begreber finder du i denne guide
Diameter
Hjulets diameter er angivet i milimeter (mm). Som regel kan dette tal aflæses direkte på hjulet, eller let måles. Hjulets diameter har betydning for accelerationsevne kontra hastighed og styre-egenskaber kontra retningsstabilitet. Diameteren for forskellige hjultyper og deres egenskaber fremgår af figuren her:
- Bedre acceleration vs. Højere hastighed
- Større kontrol vs. Større retningsstabilitet
Durometer
Begrebet står for den relative hårdhed af hjulet, og er angivet med et A-tal. 100A svarer til meget hårdt plastic, og 0A er så blødt at der ingen modstand er.
Hjulets hårdhed betyder noget for dets stødabsorberende evne og vejgreb. Men også levetid og hastighed er påvirket. Durometeren af forskellige typer hjul og egenskaberne fremgår her:
- Bedre vejgreb vs. Længere levetid
- Lavere kropsvægt vs. Højere kropsvægt
- God stødabsorbering vs. Højere hastighed
Durometer alternativer
Der findes andre måder at måle hjulhårdhed på og nogle mærker bruger deres egen målemetode. F.eks, Matter hjul fra USA benytter footprint-angivelsen, hvor F1 står for footprint 1.
- F0 - svarer ca. til 88A
- F1 - svarer ca. til 85A
- F2 - svarer ca. til 84A
- F3 - svarer ca. til 83A
Durometer A er blødere end den hårde Durometer B skala, B svarer nærmest til Plastik/Nylon.
Rebound
En af de vigtigste faktorer for hvor hurtigt man kan køre. Rebounden er et udtryk for hvor meget kraft du bliver skubbet frem med hver gang du laver et skøjtespark (man kan også kalde det hoppebolds-effekten). Desværre er rebound faktoren aldrig oplyst for hjul, og hænger også nøje sammen med hjulets materiale. En høj rebound er noget af det der kendetegner de dyrere kvalitetshjul. Mange producenter kalder hjul med høj rebound for SHR urethane hjul. Super High Rebound.
Vejgreb
Vejgrebet er afgørende specielt indenfor speed og hockey, hvor der er vigtigt at have et godt vejgreb, så du står fast i svingene. Vejgrebet hænger sammen med hjulets materiale og durometer. Men også typen af underlag (asfalt, bane, indendørs, vådt/fugtigt underlag) er særdeles afgørende, og erfarne riders har forskellige hjul med godt vejgreb med til de forskellige underlag.
Profil
Med hjulets profil menes formen af hjulets tværsnit. En spids profil giver lille vejkontakt og højere hastighed, mens en bred profil giver meget vejkontakt og mere kontrol. Se forskellen på de forskellige typer hjul her.
- Aggressive - Hockey - Fitness - Speed
- Flad profil - Afrundet profil - Spids profil
- Mere kontrol - Højere hastighed
Levetid
Hjulenes levetid hænger naturligvis sammen med hvor hårdt hjulet er (hjulets durometer), men er i endnu højere grad afhængig af polyurethan-kvaliteten, altså det gummi som sidder på hjulet. Specielt til seriøst hockey brug er det vigtigt at polyurethanen har en god kvalitet, da du ellers risikerer at slide din hjul op på få timer.
Kernen
Fælgen for hjulet kaldes kernen (eller hub). Kernen sidder midt i hjulet og holder kuglelejerne på plads. Materialet er hård plast eller aluminium, og for bedste ydeevene skal kernen være stærk og let. Der findes forskellige typer af kerne, som adskiller sig i vægt og stabilitet.
Solid core er massive inden i og holder derfor i lang tid. Spoked core gør hjulet meget lettere, men også mindre kraftig. Hollow core gør hjulet lettere samt lidt stærkere. (Dog ikke så stærkt som solid core.)
Vægt
Vægten af hjulene er også afgørende for hvor hurtigt du kan køre. En lavere vægt gør at der skal mindre kraft til for at rotere hjulene.